pátek 28. dubna 2023

Jak nakouknout na zrušené blogy

Internetový archív 


Možná někteří z vás také občas propadnete nostalgii a rádi byste nakoukli na některý již nefunkční blog či na dřívější podobu toho svého původního.

Tuto možnost výletu do minulosti nabízí Wayback Machine.


------

Do pole pro vyhledávání napíšete požadavek, např. bloguje.cz


a najedou stránky s přehledem, kdy byla provedena archivace:



Barevně označená data ukazují, kdy na této adrese archivace proběhla.

Stačí jen na některé archivované datum kliknout a ocitnete se na chvíli v minulosti, např. takto:



A takto můžete nalézt i jakýkoli konkrétní blog, ten můj například vypadal takto:





-----

Pouze pozor, ukončené servery se pak již nezobrazují, tj. při nahlédnutí na Bloguje.cz doporučuji poslední datum počátkem července 2012 (do 4/7/2012) a Blog.cz do cca poloviny srpna 2020.


-----

Osobně jsem se poprvé o Wayback Machine dozvěděla na blogu Janinky, další článek o brouzdání historií najdete také v Klubu blogerů.



17 komentářů:

  1. Time machine poznám už roky rokúce. Vďaka tomu som objavovala zrušené blogy ale tiež spomínala na staré časy. Skvelý nástroj a pripomienka, že čo sa raz dostane na internet z neho už tak ľahko nezmizne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je fakt. Člověk by měl opravdu pečlivě zvážit, co takhle chce navěky zvěčnit...

      Já tu Wayback Machine do roku 2020 neznala vůbec .
      Až teď při založení BlogoSvodu jsem se na ní trochu víc koukla. Dají se tam najít opravdu velké kusy vzpomínek...

      Vymazat
    2. Ja som na to narazila ešte dávno za čias blog.cz a vďaka tomu som si mohla pripomenúť ľudí a blogy, ktoré sa navždy stratili.

      Možno sa ľudia viac zamyslia (ha, asi dosť zbytočné očakávanie), keď uvidia, čo všetko o nich tento nástroj nazbieral.

      Vymazat
    3. Mi ten návrat do minulosti teď nedávno taky dost sednul. Osobně jsem za tu možnost vážně dost ráda.

      Ale taky je fakt, že i na ten anonymní blog bych nedala věci, které bych neustála i v reálu. A do dětí jsme toto od mala dula horem dolem...

      Vymazat
  2. Pamatuji si, že když jsem napsala článek o Wayback Machine, chodily mi nesouhlasné emaily, proč to vůbec šířím. Že se to díky mému návodu dá zneužít, ukrást autorské texty... Na jednu stranu to chápu, na druhou stranu to pro mě byla hotová studnice pokladů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobně si myslím, že většina lidí se tam jde spíš nostalgicky pokochat, případně nejčastěji právě i dohledat zmizelé fotky či nefunkční odkazy na svých blozích.

      Podle mě - pokud někdo chce krást texty, tak to buď dělá rovnou u těch aktuálně dostupných, nebo si už tu cestu dávno našel sám.

      Taky si nejsem jistá, jak se chová WBM např. na zamčených blozích, tam by to podle mě archivovat nemělo. Vidíš, to mě docela teď zaujako, na nějakém zamčeném to asi zkusím.

      ---

      Za sebe - já z toho objevu byla fakt nadšená, chvíli jsem se tam zavrtala do příjemné minulosti. Plno blogů, které se nepovedlo převést na nový systém, bylo pro mě moc příjemné mít možnost tam nakouknout.

      Vymazat
  3. Škoda jen, že mnohé věci wayback machine nezálohoval a když si najedu na můj starý blog z časů bloguje.cz a namátkou zkusím něco otevřít, obvykle to najede na stránku s oznámením, že bloguje.cz toho a toho dne ukončil činnost. Snažila jsem se vydolovat hlavně moje ztracené fotky z blogočlánků, a to se mi bohužel nepodařilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oby, to je mi líto.
      A z jakého data zálohy se na to díváš? Tam to možná může hrát roli.

      Mě právě překvapilo, co vše třeba u mě na blogu je funkční, na rozdíl od toho přetaženého - hodně jsem dávala odkazy na další blogy, a ty jsou v novém prostředí všechny pasé, a v tom archívu funkční. To mě fakt potěšilo.
      U fotek nevím, to jsem asi zatím ani nezkoumala, ale spíš by mě překvapilo, kdyby tam byly, nechtě jsem je nějak natvrdo smázla při tom převodu. Taky se ještě asi na té VBM na to podívám.

      Vymazat
    2. Bloguje.cz byl oficiálně ukončen 30.6.2012 a nevíme, s jakou frekvencí to crawler procházel. takže hledej snapy tak z května. Jakou jsi měla tenkrát adresu?

      Vymazat
  4. Mám ho stále připravený v liště kde jsem si našla svého starého Dandíka a využila jsem ho k doplnění fotek do prvních článků i třeba do rubriky Kukátko. Fotky mám od roku 2016 co mi došla kapacita Galerie na Rajčeti tak s těmi není po přestěhování sem problém, takže mi zbývá občas dodat fotky z předchozích let. I když zatím to nemám ve všech rubrikách, budu se muset ještě porozhlédnout a postahovat si ty na které nedosáhnu lety do počítače.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, na ty fotky se taky chystám podívat. Naštěstí jich nemám tolik :-)

      Vymazat
  5. Já to beru tak, že co pohřbeno bylo, vytahovati se nemá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám dojem, že ta násilná ukončení velkých blogerských serverů (Bloguje.cz, Blog.cz) se rovnala spíš "hromadnému hrobu" - a tady je podle mě fajn mít tu možnost zpět nakouknout - spoustě lidem se blogy zachránit nepodařilo a mají možnost se na ten svůj vrátit aspoň takto pasivně.
      I ta možnost doladit si ty blogy, které se zachránit podařilo, není marná.

      Vymazat
  6. Objevil jsem http://alma-nacida.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady se bohužel nechytám, při zadání odkazu skočí TN.CZ. :-)

      Vymazat
    2. To bude tím, že blog.cz už taky neexistuje. Běžel samospádem ještě pár let poté, co Illich prodal Jyxo Nově a uhynul v 8/2020. Teď je tam redirect na tn.cz. Takže opět wayback.

      Vymazat
    3. Jj, natrefila jsem na ty stránky TN.CZ poměrně často při tom přidávání blogů. Poprvé mě to zaskočilo, ale teď už bych ani nespočítala, kolikrát jsem se na ně dostala...

      Momentálně dávám fakt jen aktuální a nezaheslované blogy.
      Ale zvažuji i vytvoření seznamu těch zrušených, kdyby někdo chtěl zpětně dohledávat v tom archívu. Jen to netuším, kdy na to budu mít čas (a zda vůbec i chuť) :-)

      Vymazat